_______ _______

Vše o vitamínu C

Vitaminy jsou látky nezbytné pro správné fungování organismu. Nedodávají živiny, ale jsou potřebné pro řadu reakcí, které se v těle odehrávají. V tomto článku se podrobněji podíváme na vitamin C.

OBECNÉ ROZDĚLENÍ VITAMINŮ:

1. rozpustné ve vodě: B1, B2, B6, B12, kyselina listová, kyselina pantotenová, vitamin PP a vitamin C

2. rozpustné v tucích: A, D, E, K

Vitamin C neboli kyselina L-askorbová, je nezbytnou součástí potravy.

Onemocnění kurděje, které je způsobeno nedostatkem vitaminu C, znali prý již antičtí lékaři. Projevovalo se krvácivostí, svalovou slabostí, zduřelými dásněmi a vypadáváním zubů. Často se projevovalo u námořníků, kteří měli na lodích nedostatek rostlinné stravy. Teprve v 18. století objevil skotský lékař James Lind zázračnou moc v citrusových plodech a v roce 1937 získal maďarský biochemik Albert Szent Gyorgyi Nobelovu cenu za izolaci vitaminu C.

JAKÁ JE FUNKCE VITAMINU C V TĚLE?:

Vitamin C mé v těle spoustu funkcí. Působí jako antioxidant, podílí se na prevenci nemocí srdce a cév. Je nepostradatelný v tvorbě kolagenu (v kůži, šlachách, kostech, chrupavce…), některých neurotransmiterů (látek přenášejících vzruchy v nervové soustavě) a některých hormonů a má pozitivní vliv na vstřebávání železa. Dále zlepšuje imunitu, protože podporuje činnost bílých krvinek.

JAKÉ JSOU ZDROJE VITAMINU C?:

Na rozdíl od rostlin a většiny živočichů si lidské tělo nedokáže vitamin C vytvořit. Proto je nutné jej dodávat v potravě. Zdrojem jsou různé druhy ovoce a zeleniny. Z ovoce mají vysoký obsah vitaminu C černý rybíz, citrusové plody, kiwi a jahody. Ze zeleniny můžeme jmenovat kapustu, kysané zelí, květák, nať petržele, rajčata, červenou papriku a chřest. Velmi hodnotné jsou v tomto směru také šípky.

Skladováním (zejména na světle) a vařením se obsah vitaminu C snižuje. Pro menší ztráty vitaminu C je vhodné upravovat spíše sušením nebo kvašením. K větším ztrátám dochází krájením nebo mixováním.

JAKÁ JE POTŘEBA VITAMINU C PRO ORGANISMUS?:

Během života se potřeba vitaminu C mění. Doporučená dávka pro dospělého člověka je 60-100 mg. Zvýšený příjem vitaminu C se doporučuje u těhotných a kojících žen, kuřáků a seniorů a také při zvýšené fyzické a psychické zátěži, infekcích a hojení ran. U dospělých lze při výrazném nedostatku podávat až 1000 mg/den. Vitaminem C se lze stěží předávkovat, protože jeho nadbytek je rychle vylučován močí.

JAK SE PROJEVUJE NEDOSTATEK VITAMINU C?:

V současné době už se s nedostatkem vitaminu C setkáváme méně často. Mírný nedostatek způsobuje únavu, celkovou slabost otoky dásní a krvácení z nosu. U kojenců a malých dětí se nedostatek vitaminu c projevuje neklidem, neprospíváním a chudokrevností.

SHRNUTÍ:

Vitamin C je důležitou složkou potravy, má v těle spoustu různých funkcí, pomáhá předcházet mnoha chorobám, a proto bychom neměli zapomínat na zeleninu a ovoce, kde se tento vitamín vyskytuje.

© 2020 Všechna práva vyhrazena. Vytvořil IT tým lékárny.